Oshira Kagami: The Mirror of the Oshira Deity (2018) Japan / 20min / Japanese / 1.85:1 / 5.1ch / Color / DCP
The 72th Salerno International Film Festival: Category Prize
[Trailer]
A young man is traveling the silver-topped mountains to soothe forlorn souls of the Oshira deity, a beautiful young woman and a horse once fell in forbidden love, with a magical kind of photograph: the daguerreotype...
One day in the early twentieth century, just as the spring equinox is approaching, a young man travels with his horse through the frosty mountains. He is headed toward the snowy settlement of Tsukimoushi in the Tōno region. He is a photographer, a master of the daguerreotype—the first technique invented to record photographic images. A daguerreotype preserves a pristine image of its subject on the surface of a mirrored silver plate. In its time a daguerreotype was called a "mirror with a memory" and was said to possess magical power to capture the likenesses of supernatural beings. The young photographer wanders the untamed mountains in search of mournful souls, whose sorrow he then soothes with the magic of daguerreotypes.
The young photographer spends one night in a deserted house with his horse, then departs before dawn for the village. As he makes his way there, the faint sound of festival music drifts through the air from the mountains above, and the human incarnations of a skulk of fox cubs emerge from the forest. They present the young photographer with a figurine of the diety Oshira-sama. Once in the settlement, the young photographer enters in a magariya (L-shaped farmer's house) and begins preparing to create a daguerreotype. He plans to photograph the figurine beside his horse. As he is busy polishing a silver plate until it shines like a mirror, a young woman in a white kimono gradually appears out of nowhere. She is none other than Oshira-sama, the beautiful daughter of a farmer who fell in forbidden love with a young horse. Legend recounts that her father slaughtered the horse, and she flew off into the sky, clinging to the horse’s head. She has been beckoned back into the world by the young photographer’s ritualistic undertaking to create a daguerreotype.
An image appears on the daguerreotype. It is a wedding photograph: a dream for the daughter’s spirit, one that was never fulfilled in her brief lifetime. She and the horse gaze at the daguerreotype. Suddenly, a gust of wind blows through the forest. Against the dimly lit sky of early spring, the dreamlike moment vanishes into thin air.
[Cast]
Leading Cast: Taichi Takayama
Supporting Cast: Leona and Maila Tashiro
Koharu Kikuchi
Rio Kanno
Kousuke Matsushita
Chōichi Nukamori
[Staff]
Photography: Shu Nakagawa, Takashi Arai
Editor: Shu Nakagawa
Sound Designer: Iwao Yamazaki
Costume Designer: Suiko Nakamura
Assistant Director: Fanny Harlan
Storyboard: Riha Tojima
Calligraphy: Haruka Kikuchi
Equine Specialist: Shōichi Chiba
Costumer/Makeup and Hair Artist: Akiko Sasaki
Transportation Captain: Masako Fujii
Designer: Masakazu Ohnishi
[Music]
"Sieben Rosen Hat Ein Strauch" "Under the Sun Over the Human Realm"
Composed by Yūji Takahashi
Performed by Sayano Tojima (violin) and Aya Kato (piano)
Recorded by Reverend John DeLore and Iwao Yamazaki
Mixed by Bryan Pugh
"Hariyama Shishi-Odori"
Performed by Katsumi Nitta (Japanese Drum) and Reiko Nitta (Bamboo Flute)
Recorded by Iwao Yamazaki
オシラ鏡 (2018) 20分/日本語/1.85:1/5.1ch/カラー/DCP
第72回サレルノ国際映画祭 短編部門最高賞
[予告編]
昔あるところに貧しき百姓あり。妻はなくて美しき娘あり。また一匹の馬を養う。娘この馬を愛して夜になれば厩舎(うまや)に行きて寝(い)ね、ついに馬と夫婦(めおと)になれり。或る夜父はこの事を知りて、その次の日に娘には知らせず、馬を連れ出して桑の木につり下げて殺したり。その夜娘は馬のおらぬより父に尋ねてこの事を知り、驚き悲しみて桑の木の下に行き、死したる馬の首に縋りて泣きいたりしを、父はこれを悪(にく)みて斧をもって後ろより馬の首を切り落せしに、たちまち娘はその首に乗りたるまま天に昇り去れり。オシラサマというはこの時より成りたる神なり。
柳田國男・著『遠野物語』より
舞台は昭和初期、遠野郷、附馬牛(つきもうし)。春分を迎えるころ、まだ雪深い村に若い写真師がやってくる。写真師が手にするのは、世界最古の写真術・銀板写真(ダゲレオタイプ)の道具一式だった──。
かつて「記憶をもった鏡」と呼ばれた銀板写真には、目に見えない存在を写しとる力がある。写真師は、人ならぬものたちの姿を銀板におさめ、その魂を鎮めるため、あてどない旅をつつけてきたのである。
夜明けまえ、写真師は若馬を引いて山を下る。やがて、遠くの山から不思議なお囃子が聞こえはじめ、キツネの子どもたちが現れる。子どもたちにオシラサマの人形を託された写真師は、とある曲屋(まがりや)に荷を解き、馬のかたわらに人形を置いて、撮影の支度にとりかかった。
銀板を鏡のように磨きあげるうちに、次第に白装束の娘が姿を現す。彼女こそ、若馬と許されざる恋に落ちた、オシラサマ伝説の娘であった。激怒した父親に馬を殺され嘆き悲しみながら天に昇った娘は、銀板写真の力によって、現世に仮の姿をよみがえらせたのである。それはまるで、叶わなかった祝言の日の写真のように見えた。娘は若馬とともに銀板写真にじっと見入る。一陣の風が吹き、すべては幻のように、浅い春の弱々しい光線の中に消える。
●出演
主演 高山 太一
助演 田城 れおな、まいら
菊池 香春、菅野 莉桜、松下 昊介、糠森 長一
●スタッフ
撮影 中川 周、新井 卓
編集 中川 周
録音/音響 山﨑 巌
衣装 中村 穂湖
助監督 ファニィ・ハーラン
絵コンテ 戸島 璃葉
題字 菊池 遙香
調教師 千葉 祥一
着付/メイクアップ 佐々木 アキ子
ロケバス 藤井 全子
デザイナー 大西 正一
●音楽
『七つのバラがやぶにさく』『贍部洲の太陽の下で』
作曲:高橋 悠治
演奏:戸島 さや野(バイオリン)、加藤 あや(ピアノ)
レコーディング:レヴェレンド・ジョン・デロア、山﨑 巌
ミキシング:ブライアン・ピュウ
『張山しし踊り』
演奏:新田 勝見(太鼓)、新田 玲子(篠笛)
レコーディング:山﨑 巌